Територіальним управлінням Державної судової адміністрації України в Херсонській області було проведено вивчення стану реалізації місцевими судами Херсонської області проекту обміну електронними документами між судом та учасниками судового процесу.
Відповідно до листа ТУ ДСА від 15.04.2014 року №681/03 з 17 червня 2013 року у всіх загальних місцевих судах Херсонської області відповідно до наказу Державної судової адміністрації України від 31 травня 2013 року № 72 «Про реалізацію проекту щодо обміну електронними документами між судом та учасниками судового процесу» зі змінами, внесеними наказом Державної судової адміністрації України від 14 червня 2013 року № 81, запроваджено систему обміну документами «Електронний суд».
Процес обміну даними між учасниками судового процесу та судом детально описаний у Тимчасовому регламенті обміну електронними документами між судом та учасниками судового процесу.
Порядок обміну електронними документами між судом та учасниками судового процесу реалізовано в частині надсилання судом таким учасникам процесуальних документів в електронному вигляді, паралельно з документами у паперовому вигляді. Отримання судом документів в електронному вигляді (тобто подання учасником процесу до суду позовних заяв, заяв, клопотань, апеляційних та касаційних скарг та інших документів), на даний час законодавством не передбачено.
В подальшому планується розробити процедуру надсилання учасниками судового процесу відповідних документів в електронному вигляді (підписаних електронним цифровим підписом) до суду, паралельно з поданням таких документів у паперовому вигляді.
Для отримання процесуальних документів в електронному вигляді учасникам судового процесу потрібно:
1. Зареєструватися в системі обміну електронними документами між судом та учасниками судового процесу (завести поштову скриньку електронного суду), розміщеній на офіційному веб-порталі судової влади України за адресою: mail.gov.ua.
2. Подати до суду заявку про отримання процесуальних документів в електронному вигляді, яку необхідно роздрукувати на офіційному веб-порталі судової влади України у вищевказаному розділі.
Процесуальні документи у відповідній справі, що видані після дати подання вказаної заявки до суду, будуть надходити в електронному вигляді на зареєстровану електронну адресу учасника судового процесу в домені mail.gov.ua, зазначену в заявці.
Від початку запровадження проекту до 31 грудня 2013 року до судів області було подано 942 заявки, на які за допомогою КП «Д-3» оформлено відповідні підписки. Кількість надісланих копій електронних документів склала 2777.
З 01 січня 2014 року до судів області надійшло 679 заявок, за якими надіслано 1604 копії судових документів.
Отримання копій судових документів за допомогою електронної пошти набуває популярності серед користувачів. Як вбачається з вищенаведеного, кількість поданих до суду заявок з початку поточного року збільшилась майже вдвічі. По кожній заявці користувачеві в середньому надіслано 3 копії судових документів.
Так з 10 656 позовів у цивільних та адміністративних справах, що надійшли до судів області протягом першого кварталу 2014 року, по кожній 15 справі було подано заявку на отримання документів.