В Україні оновили низку положень стосовно видворення іноземців, зокрема, було схвалено нову статтю щодо особливостей провадження у справах за адміністративними позовами з приводу затримання та видворення іноземців та осіб без громадянства.
Відповідний Закон (законопроект №3159) “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення положень судового захисту іноземців та осіб без громадянств та урегулювання окремих питань, пов'язаних з протидією нелегальній міграції” сьогодні опублікували в "Голосі України". Закон набирає чинності з дня, наступного за днем опублікування.
Згідно з Законом місцевим загальним як адміністративним підсудні адміністративні справи щодо:
- примусового повернення в країну походження або третю країну іноземців та осіб без громадянства;
- примусового видворення іноземців та осіб без громадянства за межі України;
- затримання з метою ідентифікації та забезпечення примусового видворення іноземців та осіб без громадянства, які підлягають примусовому видворенню за межі України;
- продовження строку затримання з метою ідентифікації та забезпечення примусового видворення іноземців та осіб без громадянства, які підлягають примусовому видворенню за межі України;
- затримання іноземців та осіб без громадянства до вирішення питання про визнання їх біженцями або особами, які потребують додаткового захисту в Україні.
Позовні заяви щодо оскарження рішень про примусове повернення в країну походження або третю країну, а також позовні заяви про примусове видворення іноземців та осіб без громадянства за межі України подаються до адміністративного суду за місцезнаходженням органу, що звертається з позовом, або за місцезнаходженням пункту тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні.
Якщо є підстави вважати, що іноземець або особа без громадянства ухилятиметься від виконання рішення про його примусове видворення, перешкоджатиме проведенню процедури видворення, суд може прийняти одне з таких рішень:
1) взяти особу на поруки підприємства, установи чи організації;
2) зобов’язати іноземця або особу без громадянства внести заставу;
3) затримати іноземця або особу без громадянства з поміщенням до пункту тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні.
Не можуть застосовуватися взяття на поруки та застава до тих осіб, до яких раніше застосовувалися такі заходи, а також стосовно яких є достатні дані про їх причетність до готування та/або вчинення терористичної діяльності.
Строк затримання іноземців та осіб без громадянства в пунктах тимчасового перебування не може перевищувати шести місяців. У разі наявності умов, за яких неможливо забезпечити примусове видворення особи у зазначений строк або прийняти рішення за заявою про визнання її біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту в Україні, цей строк може бути продовжений, але не більш як на дванадцять місяців.
Судові рішення в таких справах можуть бути оскаржені в апеляційному порядку в п’ятиденний строк з дня їх проголошення. За подання до адміністративного суду позовних заяв та апеляційних скарг у справах, передбачених вище, судовий збір не сплачується.
Зауважимо, Закон також передбачає зміни згідно з якими органи (посадові особи), правомочні здійснювати адміністративне затримання, про кожний випадок адміністративного затримання осіб інформують центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги, крім випадків, якщо особа захищає себе особисто чи запросила захисника.
Джерело: Закон і Бізнес - http://zib.com.ua/