27 вересня відбулося експертне обговорення на тему «Сприйняття корупції і оцінка корупційних ризиків у судовій системі. Чи стане ефективним вирішенням проблеми створення антикорупційного суду? ». Захід організували Програма USAID «Нове правосуддя» і Transperancy International Ukraine за підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки.
В обговорені взяли участь експерти USAID, Transperancy International Ukraine, народні депутати, антикорупційні чиновники.
Безпосередньо про створення антикорупційного суду в Україні говорили одні з ініціаторів відповідного законопроекту № 6011 Єгор Соболєв і Сергій Лещенко, директор НАБУ Артем Ситник, голова Вищої кваліфікаційної комісії суддів Сергій Козьяков, а також інші експерти.
А. Ситник вважає, що антикорупційний суд повинен бути створений вже в 2018 році, тому зараз - слушний час для внесення Петром Порошенко відповідного законопроекту до Парламенту (згідно з Конституцією тільки Президент може ініціювати створення судів). Він розвінчав міф про те, що створення такого суду в принципі суперечить Конституції - адже створюється не спеціальний, а спеціалізований суд, що прямо передбачено післяреформним основним законом. Не вважає, що проект суперечить Конституції, і експерт РПР, член Громадської ради доброчесності Роман Куйбіда. За його словами, в Конституції йдеться про ініціювання Президентом створення суду, при цьому «статусний» законопроект може подати будь-який суб'єкт законодавчої ініціативи.
А. Ситник відкинув альтернативні пропозиції про створення антикорупційних палат в судах першої та апеляційної інстанції (проект № 6529). Такий варіант розвитку події тільки сповільнить і ускладнить процес - необхідно буде відібрати більше 2 тис. суддів, при тому, що в більшість судів справи по корупції так і не потраплять. Процес відбору може розтягнутися на роки, тоді як сформувати єдиний антикорупційний суд (перша інстанція) в складі 80 суддів можна буде за півроку.
С. Козьяков, який має досвід відбору нових суддів до Верховного Суду, погодився з такими аргументами. При цьому він звернув увагу на процедуру відбору, критично оцінивши повернення політичної складової у формуванні конкурсної комісії (проект № 6011 передбачає призначення комісії Президентом, Верховною Радою і Міністром юстиції). Саме процедурні питання викликають багато зауважень, зокрема, щодо фінансування. «Члени комісії повинні отримувати справедливу, дуже високу винагороду, щоб ніхто навіть не спробував їх підкупити», - впевнений С. Козьяков. Він додав, що це необхідна, але не єдина умова: також важлива відповідальність, неминучість якої забезпечить НАБУ і нове процесуальне законодавство. Виходячи з терміну, в який пройшов відбір Верховного Суду (9 місяців), антикорупційний суд зможуть відібрати не менше ніж за півроку, - вважає С. Козьяков.
Народні депутати мають намір скоріше запустити цей процес, але С. Лещенко нарікає на послаблення тиску з боку міжнародних партнерів і небажання влади приймати антикорупційні заходи. Проте, законопроекти спрямовані до Венеціанської комісії, і, за словами Е. Соболєва, висновки повинні бути отримані 6 жовтня. Вже 17 жовтня законопроекти хочуть поставити на голосування у Верховній Раді.
«Ми повинні дати зрозуміти людям, що від антикорупційного суду залежать їхні зарплати, благополуччя, і, в кінцевому рахунку, життя», - уклав С. Лещенко.
У свою чергу, А. Ситник пояснив: «Вирок, який ставить крапку в справі - це той результат, заради якого затівалася антикорупційна реформа».
Джерело: ЮрЛіга - http://jurliga.ligazakon.ua